CBS de Verbindingsweg
CBS de Verbindingsweg Facebook

Groep 3

Welkom op de pagina van groep 3

GROEP 3: WE LEREN LEZEN!

In groep 3 ligt het accent op het leren lezen en schrijven terwijl in groep 4 het accent juist ligt op het rekenen, met name de tafels.

leerkrachten

Van maandag t/m donderdag is juf Dieta de vaste leerkracht. Op vrijdag staat juf Cécile voor de klas. De groep is dan gecombineerd met groep 1-2. Op de dinsdag is een stagiaire aanwezig.

Godsdienst

We volgen de lessen uit de methode Trefwoord. Elke week wordt een nieuw lied aangeleerd.

Lezen

Het leren lezen in groep 3 doen we met behulp van de methode Veilig leren lezen. Bij elk nieuw woord wordt ook een nieuwe  letter aangeleerd. In het eerste halfjaar leren de kinderen zgn. klankzuivere woorden: woorden die je schrijft zoals je ze hoort. In de tweede helft van het jaar worden de niet klankzuivere woorden aangeleerd.

Elke morgen beginnen we met stillezen.

Rekenen

We werken met de methode Wereld in Getallen.

In groep 3 tellen en rekenen we t/m 20. Het rekenrek is een belangrijk hulpmiddel om de vijfstructuur aan te leren. Hierdoor kunnen we handig tellen en rekenen. Ook worden handige rekenstrategieen aangeleerd, bv. dubbelsommen en bijna dubbelsommen.In de projectlessen wordt aandacht besteed aan het meten, wegen, geld en klokkijken.

Spelling en Taal

Spelling en taal is in groep 3 gecombineerd in de methode Veilig Leren Lezen.

schrijven

De schrijfmethode Pennenstreken sluit aan bij de methode Veilig leren Lezen in groep 3.

Creatieve vakken

De lessen voor muzikale en creatieve ontwikkeling geven we zoveel mogelijk uit de methode Moet je doen.

Gym

Groep 3 krijgt op donderdagmiddag bewegingsles op school. Na de kerstvakantie doet groep 3 mee met groep 4.

Zelfstandig werken

In de klas maken we gebruik van dagritmekaarten, time-timers, stoplichtbordjes, aandachtsblokjes en dagtaken om het zelfstandig werken te bevorderen.  Ook kunnen kinderen gebruik maken van de stilteplek.

Sociale vorming

Elke week krijgen de kinderen les in Kanjertraining om inzicht te krijgen in hun eigen gedrag en dat van anderen. De witte, rode, gele en zwarte petjes spelen hierbij een belangrijke rol om bepaald gedrag duidelijk te herkennen. Door middel van de verhalen uit het Kanjerboek en de daarbijbehorende oefeningen willen we het sociale gedrag te bevorderen.

Ook door cooperatieve werkvormen in de lessen te gebruiken leren de kinderen samen te werken en zijn alle leerlingen actief.

We hopen er samen een mooi en succesvol schooljaar van te maken!

 

Met vriendelijke groet,

de leerkrachten van groep 3.